مطالبی مهم در شناخت و تحلیل سولاروال
نوشته شده توسط : مهندس سجاد محمودی و مهندس سعید همایونی

مطالبی مهم در شناخت و تحلیل سولاروال(دیوار خورشیدی)

دیوار های خورشیدی که برای گرمایش هوا مورد استفاده قرارمی گیرند شامل چند بخش هستند:

1-کلکتورهای مشبک (که در این مورد از نوع مشبک بدون شیشه استفاده شده است)

2-فن(برای غلبه برافت فشار)

 

3-سیستم توزییع برروی ساختمان

لازم به ذکراست که این سیستم باید درجایی قرار بگیرد که بیشترین جذب انرژی خورشیدی را برای افزایش راندمان سیستم راداشته باشد.

3-2 عملکرد سیستم یک  solarwall:

           

همانطور که در شکل دیده می شود هوا از درون سوراخ های تعبیه شده بر روی صفحات جاذب، بعد از گرم شدن  وارد کانال سیستم تعبیه شده در بین صفحه جاذب و دیوار می شود و درآن جریان می یابد واز طریق فن وارد محل مورد نظر می گردد. البته این انتقال از طریق جابجایی آزاد و طبیعی نیز می تواند اتاق بیافتد.

3-3 انواع شکل های مختلف solar wall

از نظر شکل solar wall تا حالا شکل های مختلفی در نظر گرفته شده است که متناسب با موقعیت جغرافیایی و مکانی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

 

در این سیستم با بهینه کردن پارامترهای موثر در solarwall ، می توان به بازده بالا با کمترین هزینه را مهیا ساخت، چرا که با بهینه کردن پارامتر هایی چون عرض دیوار، قطرسوراخ و فاصله سوراخ ها می توان کمترین افت حرارتی را دارا بود.

 

لازم به ذکراست که درصورتی که نیاز به  گرمایش نباشد از دمپرهایی که درقسمت سایبان قرار می گیرند استفاده کرد. این دمپرها اجازه می دهند که تا هوای مطلوب برای تغذیه به ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. برای باز بسته کردن این دمپرها از ترموستات استفاده می کنند. ترموستات ها غالباً برای بازکردن دمپرها با توجه به درجه حرارت هوای بیرون هماهنگ می شوند، وقتی که هوای بیرون به اندازه کافی گرم باشد و نیازی به گرمایش نباشد.

 

این سیستم با توجه به نرخ تهویه و سطح دیوار قابل دسترس برای عایق کاری  متفاوت عمل خواهد کرد. این نوع سیستم ها باید به اندازه ای طراحی شوند که هم افزایش زیاد درجه حرارت را فراهم آورند و هم دارای بازده بالایی باشند. چرا که یک طرح با بازده حرارتی بالا افزایش خیره کننده سالانه انرژی را نیز به همراه خواهد داشت.

4-3 رنگ های مختلف به کار رفته در solar wall:

در مورد رنگ های مختلفی که می توان برای Absorber در نظر گرفت ابن است که تا حالا از رنگها و جنس های مختلفی استفاده شده است که در زیر به برخی از آنها همراه با ضریب جذب آنها اشاره می کنیم.

ضریب جذب وابسته به خورشید:

 

 5-3 بازار تقاضا وکاربرد این سیستم:

بازار تقاضا وکاربرد های این سیستم هم شامل گرمایش ساختمان ها و هم شامل مصارف  صنعتی(سوله ها) و هم کشاورزی می شود. سیستم های مورد استفاده برای تهویه متناسب و با نوع ساختمانی که سیستم بر روی آن نصب می شود (مانند این که صنعتی باشد یاتجاری ویا مسکونی) متغییر است.

لطفا با نظرات خود ما را در جهت ارایه مطلالب مفید تر یاری کنید.

 

 




:: برچسب‌ها: سولاروال , solarwall , دیوار خورشیدی , کلکتور , تحلیل , بهینه سازی انرژِی , جنس سولاروال , شکل دیوار خورشیدی , ,
:: بازدید از این مطلب : 330
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : شنبه 30 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: